مرکز عشق

مرکزعشق

مرکز عشق

مرکزعشق

نوکیا N72

نوکیا N72 یکی دیگر از تلفن های هوشمند نوکیاست اما در سیمبین 8.1 OS و ساختار منوی 2.8 اجرا می شود . این سیستم ویژگی هایی از تلفن های هوشمند قبلی سیمبین نوکیا و همچنین ویژگی هایی از سومین ویرایش ساختار منورا در بر می گیرد .
مزایا :

• دوربین 2 مگا پیکسل
• فیلمبرداری در وضوح CIF ( ٣٥٢ x ٢٨٨ پیکسل ) در 15Fbs
• رادیو FM
• GPRS و EDGE کلاس 10
• محل کارت حافظه MMC-DV-RS
• کارت حافظه ١٢٨ MB




معایب :

• وزن زیاد و اندازه بزرگ
• دوربین دارای حالت ماکرو نیست
• صفحه نمایش ضعیف است
• پشتیبانی نسل سوم ندارد
• طراحی آن خیلی مناسب نیست
• پوشش لنز دوربین خوب جا نمی خورد

طراحی :

نوکیا N72 با ساختار و طراحی خود همه را تحت تاثیر قرار می دهد . اگر چه نخستین برداشت همیشه مثبت نیست و خیلی ها از طراحی این گوشی راضی نیستند و در واقع در نگاه اول تلفن ارزانی بنظر می رسد .

جالبترین مورد در طراحی N72 پوشش لنز دوربین در قاب پشت است که یادآور پوشش درسونی اریکسون K800 می باشد .
N72 گوشی بزرگی است و وزن زیادی دارد اما برای یک تلفن هوشمند کاملا مناسب است . در واقع یکی از کوچکترین گوشی های سری N است . دکمه های کوچک صفحه کلید جلوه خاصی به آن میدهد . این گوشی اثر انگشت را نشان میدهد ، با اینکه از مواد پلاستیکی ساخته شده است اما استحکام خوبی دارد . پوشش لنزدوربین بخوبی جا نمی خورد . قاب جلوی این تلفن از مواد پلاستیکی سیاه ساخته شده و دارای حاشیه های نقره ای می باشد . نوار های نقره ای جذابیت خاصی به آن میدهند و در انتها در قسمت صفحه کلید چهار دکمه مداد ، منو ( در طرف چپ ) و دکمه های Music و C ( در طرف راست ) را در بر می گیرد . قاب جلودارای یک صفحه نمایش TFT با وضوح ١٧٦ x ٢٠٨ پیکسل است که حداکثر میتواند 256K رنگ را نشان بدهد . کیفیت آن خیلی بالا نیست . در قسمت فوقانی قاب پشت تلفن ، آرم NOKIA به رنگ سفید مشاهده می شود که درست بالای پوشش لنز دوربین قرار دارد . این قسمت از مواد پلاستیکی براق ساخته شده و پایین آن دکمه ای است که پوشش باتری را باز میکند .
باتری موجود در گوشی باتری BL – 5C Li-Ion ٩٧٠ mAh است که در حالت Stand by تا 260 ساعت و در زمان مکالمه تا 3 ساعت و 35 دقیقه دوام می آورد . سیم کارت در زیر باتری قرار می گیرد و به راحتی میتوان آن را بیرون آورد .

طرف چپ تلفن کاملا خالی است ولی دکمه دوربین و محل کارت حافظه در طرف راست آن قرار دارد . برای گرفتن عکس نمیتوان در حالت افقی از تلفن استفاده کرد .

دکمه On/Off / Profiles در قسمت بالای نوکیا N72 قرار گرفته است . این دکمه نسبتاً کوچک است اما بخوبی عمل میکند و به راحتی با انگشت شست می توانید آن را فشار بدهید . POP-PORT و پورت شارژر پایین تلفن وجود دارد . شارژر این گوشی یک شارژر جدید و باریک است .

صفحه کلید :

صفحه کلید این گوشی در نگاه اول خیلی مناسب بنظر نمی رسد و حاشیه های نقره ای که چهار کلید عملکردی را در بر می گیرند تا حدودی نظم آن را بهم میزند . اگر چه بعد از اینکه به گوشی عادت کردید متوجه می شوید که ترتیب قرار گرفتن کلیدها خیلی سودمند و مناسب است . دو Soft key و دکمه های سبز و قرمز در اطراف کلید حرکتی قرار گرفته اند .

کلید های عددی در زیر آنها مشاهده می شوند و فاصله بین آنها بقدر کافی است که به راحتی میتوان کلیدها را تشخیص داد . کلید ها تقریباَ تخت هستند و نور زمینه آنها مطلوب و یکنواخت است .

صفحه نمایش :

صفحه نمایش نوکیا N72 در مقایسه با جدیدترین صفحه نمایش های سومین ویرایش سری 60 تلفن های نوکیا واقعاً ضعیف بنظر میرسد . تکنولوژی TFT با 256K رنگ و وضوح ١٧٦ x ٢٠٨ پیکسل خیلی بد نیست اما عالی هم محسوب نمی شود .

صفحه نمایش Stand by فعال
اندازه صفحه نمایش 2.1 اینچ است . تصویر آن واضح و شفاف است اما جزئیات را بخوبی نشان نمیدهد . نور زمینه صفحه نمایش هم در حد کافی است . این صفحه نمایش زیر نور مستقیم خورشید خوانده نمی شود .

ساختار منو :

نوکیا N72 در سیمبین 8.1 با ویرایش 2.8 سری 60 اجرا می شود . این ویرایش بین ویرایش های 2.5 و 3 قرار دارد و دارای ویژگی هایی از هر دوی آنهاست . جالب ترین نکته در مورد این تلفن وجود نرم افزار های بسیارزیاد است در حالی که جدید ترین سیمبین 9.1 سری 60 و سومین ویرایش تلفن های هوشمند فاقد نرم افزار Third party میباشد . صفحه نمایش Stand by فعال دارای پنج آیکن از نرم افزارهایی است که اغلب استفاده می شوند و در ردیف بالا قرار دارند و همچنین سایر اطلاعات مانند ، ورودی های تقویم ، موسیقی در حال پخش ، پیام ها ، تماس های ناموفق و ... را نشان میدهد . نوار سیگنال شبکه ، ساعت ( دیجیتال یاعقربه دار) نام اپراتور ، تاریخ و نوار وضعیت باتری نیز نشان داده می شود . عملکرد های دو Soft key و پیش زمینه توسط کاربر تعیین می شود . منوی اصلی را میتوان بصورت بدون آیکن ویا بصورت ماتریس مشاهده کرد . تلفن دارای سه تم از پیش نصب شده است که پیش زمینه ها و نمودار رنگ را تغییر میدهد .

نوکیا N72 در زمان غیر فعال بودن ، تاریخ و زمان و تماس ناموفق و پیام های دریافتی را نشان میدهد . دکمه On / Off / Profile منویی را ایجاد میکند که در آن می توانید پروفایل زنگ فعلی را تغییر بدهید ،

تلفن را خاموش کنید ، کارت حافظه را بیرون آورید یا به حالت Flight سوئیچ نمایید . حافظه داخلی تلفن ٢٠ MB است و بین نرم افزارهای مختلف تسهیم شده است . سرعت منو بسیار خوب است و فقط در زمان استفاده از دوربین و هنگامی که در حین اجرای یک نرم افزار به نرم افزار دیگر سوئیچ می کنید وقفه هایی را نشان میدهد . منوی GO TO نیز دز تلفن وجود دارد که بعنوان دومین منوی اصلی عمل میکنید و کاملاً میتوان آن را شخصی کرد یا برای یکی از دو Soft key تعیین نمود . مندرجات و پیش زمینه GO TO را میتوان طبق خواست کاربر تغییر داد .
همچنین میتوان آن را بصورت یک ماتریس ٤ x ٣ از آیتم ها و یا بصورت یک لیست با آیکن مرتب کرد . از طریق منو یا دکمه بالای تلفن میتوان به پروفایل های مختلف زنگ دسترسی پیدا کرد . برای شخصی کردن آنها باید به منو بروید که در آنجا گزینه های متفاوتی مثل آوای زنگ ، ولوم ، ویبره و ... وجود دارد .

تماس و دفترچه تلفن :

دفترچه تلفن نوکیا N72 دارای هزاران مورد است که میتوان آنها را برای یک مخاطب تعیین کرد و همچنین اسامی مخاطبین را طبق اسم کوچک یا اسم فامیل مرتب نمود . با تایپ کردن تدریجی حروف اول اسم مورد نظر میتوان در دفترچه تلفن جستجو کرد . دفترچه تلفن از گروه ها پشتیبانی میکند اما از آن نمیتوان بعنوان فیلتر تماس استفاده کرد . N72 از شماره گیری صوتی جدا از بلندگو نیز پشتیبانی میکند یعنی شما می توانید نام مخاطب مورد نظر را تلفظ کنید و تلفن بدون اینکه نیاز باشد صدای خود را از قبل ضبط کنید آن را پیدا میکند .

آنتن دهی و دریافت شبکه بسیار عالی است . کیفیت صوتی در طول مکالمه هم بسیار خوب است . Log تماس در نوکیا N72 بسیار شبیه Log های سایر تلفن های سیمبین نوکیاست و در واقع یکسان است . این Log در هر گروه از تماس های ناموفق ، دریافتی و ارسالی حداکثر 10 تماس را ذخیره میکنید . نوار تماس های اخیر هم وجود دارد که آخرین تماس های ارسالی ، دریافتی و ناموفق را نشان میدهد .
هر ثبت تماس شامل اطلاعاتی در مورد مدت زمان تماس است و یک شمارشگر نیز وجود دارد که مدت زمان کلی مکالمه را نشان میدهد . شمارشگر داده بسته نیز انتقال داده را ثبت میکند .
در صورت داشتن تماس ناموفق پنجره ای روی صفحه نمایش اصلی ظاهر می شود و شما را آگاه میکند . اگر به آن توجه نکنید علامت کوچکی در بالای گوشه راست نمایان شده و نشان میدهد که هنوز چک نکرده اید که چه کسی با شما تماس گرفته است . ویژگی جالب دیگری در تلفن وجود دارد که به شما امکان میدهد یک پیام متنی از پیش تنظیم شده را برای مخاطب ارسال کنید تا توضیح دهید که چرا در حال حاضر می توانید با او صحبت کنید و در اینصورت دیگر تماس را رد نمی کنید .

پیام :

منوی پیام رسانی نوکیا N72 بسیار شبیه منوی پیام در سایر گوشی های سیمبین است . این منو شامل صندوق پستی تمام پیام ها بجز Email ، پیش نویس ها ، صندوق پستی Email ، پوشه گزارش ، MY Folders ، Sent و Outbox است . ویرایشگر پیام یک ویرایشگر معمولی است و می تواند تا شش خط را با هم روی صفحه نمایش نشان دهد و همچنین تعداد کاراکتر و پیام هایی را که ارسال می شوند در بالای گوشه چپ نشان میدهد . فرهنگ لغت T9 نیز به نوشتن پیام کمک میکند . هنگام خواندن یک پیام نیز شش خط با هم خوانده می شود . Email client استاندارد سیمبین است و با پروتوکل های SMTP و POP کار میکند موسیقی و رادیو :

پخش موسیقی در نوکیا N72 ویژگی های خوبی دارد و از playlist هم پشتیبانی میکند اما حتی یک Equalizer ابتدایی هم ندارد .Music player میتواند درزمینه اجرا شود و آهنگ در حال پخش روی صفحه نمایش Stand by فعال نشان داده میشود . نوکیا N72 دارای یک رادیو FM است اما فقط زمانی که هدست را وصل نمایید می توانید از آن استفاده کنید چون هدست بعنوان آنتن بکار میرود .

نرم افزار Visual Radio نیز وجود دارد که میتواند فیلم یا تصویر پخش شده از ایستگاه رادیویی را نشان بدهد .
دوربین :

نوکیا N72 دارای یک دوربین 2 مگا پیکسل با کیفیت عالی است . پوشش محافظ لنز در قاب پشت دستگاه بعد از باز شدن بطور اتوماتیک دوربین را فعال میکنید . این پوشش اغلب بطور ناخواسته باز می شود و تا حدودی آزار دهنده است . دکمه دوربین برای عکس گرفتن در حالت افقی مناسب است اما این دوربین فقط دارای حالت عمودی است . استفاده از این دکمه کمی سردرگم کننده است و برای گرفتن عکس بهتر است که از Soft key استفاده کرد و این کار را به آن واگذار کرد . دوربین نوکیا N72 فاقد حالت ماکرو است و هر چیزی که نزدیک لنز است خارج از کانون قرار می گیرد .

سایر امکانات :

نوکیا N72 دارای ویژگی های GPRS و EDGE کلاس 10 می باشد ، همچنین یک تلفن GSM سه بانده است اما دارای پشتیبانی شبکه های نسل سوم نیست . تلفن برای انتقالهای کوتاه از بلوتوث استفاده میکنید اما مادون قرمز ندارد . N72 همچنین دارای USB 2.0 یا کابل داده نوکیا است .

دو مرورگر اینترنت در این گوشی وجود دارد که یکی قدیمی است و فقط صفحات HTML و صفحات ساده تر و کوچک تر را باز میکنید و مرورگر دیگر ، مرورگر جدید Opera است که به راحتی صفحات وب را باز میکنید و ویژگی های خوبی دارد اما از نظرسرعت قابل مقایسه با مرورگر جدید سیمبین نیست .

منوی Office تلفن شامل نرم افزارهایی مثل : ضبط ، مبدل ، TO – do ، ماشین حساب ، یادداشت ، ایمنی ، Quick sheet ، Quick word ، Quick point ، Adobe Reader و HP Info print است . ضبط صدا محدود به یک دقیقه است که برای تلفن های سیمبین نوکیا عادی است . مبدل میتواند واحد های مختلف را تبدیل کند .

نرم افزار Security ( ایمنی ) نسخه موبایل برنامه معروف آنتی ویروس Secure-F است .نرم افزار های QuickSheet ، Quick word و Quick point به کاربر امکان میدهند که فایل های Office مثل Excel ، Word و power point را باز کند .

نرم افزار Adobe Reader فایل های PDF را باز میکنید و بسیار مفید است . نرم افزار HP Info print نیز برای چاپ کردن قسمتی از داده تلفن بکار می رود .

تقویم خارج از منوی Office و در منوی اصلی قرار دارد که دارای سه تصویر روز ، هفته و ماه میباشد . یادداشت های متفاوتی را میتوان برای آن تعیین کرد .
نرم افزار Lifeblog نوکیا نیز وجود دارد که برای چاپ کردن مستقیم Blog از تلفن است و با اکثر سایت های سرویس Blog در دنیا کار میکند . بعضی نرم افزار های چاپ مانند Image print وجود دارد که برای چاپ کردن عکس از دوربین است .
سه بازی از پیش نصب شده در این تلفن وجود دارد اما از آنجایی که N72 دومین ویرایش سیمبین است بازی های زیادی را میتوان در آن نصب کرد .
__________________
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد